Maak impact met persoonlijke websitefotografie
15 april 2020Betrokkenheid en vertrouwen creëren bij klanten, dat wil vrijwel ieder bedrijf. Dit begint al bij het eerste contactmoment met een (potentiële) klant, dat tegenwoordig vaak plaatsvindt via de website. Welke indruk krijgt een bezoeker van jou? Past dit bij de zoektocht van de klant en de motivatie of het gevoel die daarbij hoort? De kans op een goede en krachtige eerste indruk, wil je natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. In dit artikel lees je hoe websitefotografie jou daarbij helpt.
Het principe van sympathie
Het gebruik van de juiste beelden en foto’s heeft alles te maken met wie je bent als bedrijf en wat je wilt uitstralen. Het moet kloppen wat je vertelt, anders prikken klanten daar zo doorheen. Het is belangrijk dat de beelden bijdragen aan je merkidentiteit en daadwerkelijk iets zeggen over de content op jouw website. Zorg dat de fotografie past bij de gehele uitstraling van je organisatie en een persoonlijke en sympathieke ondertoon hebben. Bekijk ook op welke manier jouw dienst of product aansluit bij de motivatie van de klant en hoe je dat op persoonlijke wijze naar buiten brengt.
Waarom is die persoonlijke uitstraling dan zo belangrijk? Mensen identificeren zich graag met anderen. Volgens een van de principes van Cialdini, oud-hoogleraar marketing en psychologie, vinden we mensen eerder sympathiek wanneer ze op ons lijken. We voelen ons sneller aangetrokken tot foto’s van medewerkers waar we ons mee kunnen identificeren. Dat betekent dat alle stockfoto’s de deur uit kunnen, omdat deze er vaak ‘gemaakt’ uitzien. Ze laten niet de mensen zien die daadwerkelijk de belangrijke kern van jouw bedrijf vormen. Maak daarom content die realistisch is, waar bezoekers zich in herkennen en waar ze een connectie mee voelen. De ‘over ons’ pagina is de ideale plek voor deze content. Dit is de pagina waar bezoekers vaak als eerste op terechtkomen, waardoor het ontzettend belangrijk is dat je met deze pagina een goede indruk achterlaat. Het geven van een ‘kijkje in de keuken’ door middel van persoonlijke portretfoto’s van jouw teamleden, is een van de manieren om deze pagina te optimaliseren en te gebruiken voor SEO-doeleinden. Je wilt tenslotte dat je pagina bezoekers interesseert en vasthoudt én dat deze zorgt voor conversie.
Een persoonlijke relatie met de klant
Inmiddels weten we dat je met fotografie een persoonlijke band kunt creëren met je bezoekers door échte mensen en échte situaties in beeld te brengen. Aan de hand van de Relational Models Theory van professor Alan Fiske, kunnen we nog een positief effect halen uit het gebruik van persoonlijke fotografie voor jouw website. Zijn theorie bestaat uit vier relatiemodellen, waaronder het model Communal Sharing. Dit model is gericht op een persoonlijke relatie, gebaseerd op gelijkwaardigheid tussen bijvoorbeeld jouw bedrijf en jouw klanten. Van alle vier de modellen heeft dit model de sterkste positieve invloed op onder andere klanttevredenheid en bereidheid om jouw bedrijf aan te bevelen. Ook blijkt dat je als bedrijf zelf positieve invloed uit kunt oefenen op het model, door bijvoorbeeld gebruik te maken van foto’s waarin de motivatie van een klant om een dienst of product af te nemen terugkomt.
In de fotografie voor jouw website laat je bovenstaande principes zichtbaar terugkomen, door een reële setting te creëren met eigen medewerkers binnen jouw bedrijf. Maak het interactief en zorg dat medewerkers zich op hun gemak voelen, zodat je in de foto een realistisch beeld creëert. Bedenk ook voor welk doel of met welke motivatie een klant jou benadert en laat dit terugkomen in de foto’s. Beelden en teksten kunnen elkaar hierin goed ondersteunen en aanvullen. Door de identiteit van jouw bedrijf mooi en persoonlijk over te brengen in jouw websitefotografie, maak je een krachtige oprechte eerste indruk met hoogstwaarschijnlijk een mooi vervolg.
Bronnen
https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/12814797
Robert B. Cialdini: Invloed | De zes geheimen van het overtuigen