SIDN fonds projecten in de spotlights
7 februari 2020Hoe geef je waardevolle onderbelichte projecten, waar je als organisatie trots op bent, een mooi podium? Dit is de vraag die SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) zichzelf stelde. Martin Sluijter, communicatieadviseur bij SIDN: “SIDN fonds, een initiatief van SIDN, ondersteunt projecten die bijdragen aan een sterker internet. Deze projecten zijn echter vaak onbekend en onderbelicht, maar stuk voor stuk interessant en waardevol. Ze verdienen het om in het licht te worden gezet.”
Een sterk internet voor iedereen
SIDN beheert het .nl-domein en regelt de registratie van de .nl-domeinnamen. De organisatie deelt kennis met geïnteresseerden en belanghebbenden, steunt initiatieven, ontwikkelt nieuwe diensten én geeft advies op het gebied van een veilig internet. In 2014 richtte de organisatie het onafhankelijke SIDN fonds op, dat vanuit de missie ‘een sterk internet voor iedereen’ verschillende projecten ondersteunt. Dit draagt ook weer bij aan de overstijgende missie van SIDN zelf: bijdragen aan welvaart en welzijn door ons in te zetten voor een zorgeloos en kansrijk digitaal bestaan.
Projecten in de spotlights
“Door maandelijks een artikel over een door het SIDN fonds ondersteund project in onze e-mailnieuwsbrief mee te nemen en op onze website te publiceren, geven we de projecten om de beurt een podium”, vertelt Martin Sluijter, communicatieadviseur bij SIDN. “We ondersteunen ze natuurlijk niet voor niets: we zijn er trots op. Onze nieuwsbrief heeft een flink bereik, dus op deze manier kunnen we projecten en initiatieven onder de aandacht brengen. Dit draagt ook bij aan de overstijgende missie die we nastreven”, aldus Martin. Voor het schrijven van deze artikelen zocht SIDN een tekstschrijver die schrijft in de stijl die bij de organisatie past. Vanuit Cre-Aid maakten wij in 2017 een offline magazine over het relatie-event SIDN Connect, waar onze tekstschrijvers onder andere artikelen en interviews met sprekers en bezoekers voor schreven. “De schrijfstijl van Cre-Aid beviel ons goed. Een plus een is twee: we vroegen Cre-Aid om een tekstschrijver die het schrijven van de artikelen over projecten van SIDN fonds kon oppakken. Cre-Aid neemt het houden van interviews, het schrijven van de artikelen op basis van deze interviews en het proces eromheen volledig uit handen”, aldus Martin.
Een nieuwe manier van communiceren
In 2016 heeft SIDN een geheel nieuwe huisstijl geïntroduceerd en ook de stap gezet naar open, transparante en eenvoudige communicatie. “We wilden af van het ietwat stoffige imago” zegt Martin. “Wij zijn een modern bedrijf, weliswaar zonder winstoogmerk, maar zeker niet stoffig. Formeel taalgebruik, lange zinnen en moeilijke woorden passen daar niet bij. Ook moeten artikelen in onze nieuwsbrief en op onze website voor iedereen begrijpelijk zijn. Met de introductie van de nieuwe huisstijl, hebben we dus ook een nieuwe schrijfstijl geïntroduceerd. Dit is een actieve schrijfstijl waarin we korte zinnen en niet onnodig moeilijke woorden gebruiken. Kort, helder en duidelijk is de kern van deze stijl. De schijfstijl die vanuit Cre-Aid wordt aangehouden, past hier goed bij. Het is fijn dat de teksten bijna altijd ‘first time right’ zijn, wat erg prettig werkt.”
Helder en toegankelijk
Tot op heden kwamen er al veel mooie projecten en interviews met projectleiders en initiatiefnemers voorbij in de nieuwsbrieven van SIDN. “Een van de artikelen die er voor mij uitspringt, is het artikel Zorginnovatie: beter beslagen ten ijs met digitale keuzehulp”, zegt Martin. Dit artikel gaat over de online medische keuzehulp van Winq, die patiënten in Nederland helpt door ze te informeren over bijvoorbeeld aandoeningen en behandelmogelijkheden. “Het mooie project Winq, dat steun krijgt van SIDN fonds, heeft flink wat uitleg nodig om door te krijgen wat de organisatie precies doet en waar ze het verschil in maakt. Cre-Aid slaagde erin om deze complexe informatie op een heldere en toegankelijke manier te verwerken in een artikel voor de nieuwsbrief. Cre-Aid staat vaak wat verder van de onderwerpen af en houdt steeds voor ogen dat onderwerpen die vanzelfsprekend lijken, dat niet altijd voor iedereen zijn. Dat zie je zeker terug in de toegankelijke en duidelijke schrijfwijze in ieder artikel.”